goed begin.. - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van rosanne jobse - WaarBenJij.nu goed begin.. - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van rosanne jobse - WaarBenJij.nu

goed begin..

Blijf op de hoogte en volg rosanne

19 Februari 2015 | Vietnam, Da Nang

xin chào !

Alweer anderhalve week voorbij met veel indrukken, werken en feestjes begin ik te wennen aan hier. De mensen, het verkeer, het weer het eten en lukt het ook deze boerin na veel stuntelen om met stokjes te eten.

De afgelopen week zijn we in alle vrijwilligershuizen, scholen geweest in en rondom Da Nang om te kijken hoe het eraan toe gaat. Omdat het TET holiday is (oud en nieuw) hebben we overal lucky money (een envelopje met wat geld erin) uitgedeeld. Het was een minimaal bedrag maar het leek alsof ze de postcodeloterij hadden gewonnen.
We zijn naar Tam Ky geweest een dorpje 100 km verderop waar het eerste weeshuis is opgezet. De kleine babytjes sommige van nog maar een maand oud zijn die gevonden zijn op de straat of uit het ziekenhuis komen. Wat een schatjes..

De lokale marktjes die we bezocht hebben zijn zo bijzonder, overal ligt fruit, groentes, kleren, rijst, vlees, koeienkoppen en alle ingewanden die er zijn in 30 graden op een kartonnetje.. jak
Na een week te orienteren in alle weeshuizen hadden we vrijdag preTET-holiday gevierd in het vrijwilligershuis met familie en vrienden waar we eerst in overvloed aan lekker eten kregen vervolgens een karaoke bij hoorde. En ja ook wij waren de lus..

MOT HAI BAI JO !! ( 1,2,3, proost) word telkens geroepen als er gedronken word, altijd samen drinken, eerst proosten dan pas een slok nemen.. Ja bier drinken kunnen ze hier goed, soms zeggen ze bij het proosten ook nog Hanoi dat betekent1/3e van het glas leegdrinken, DaNang 2/3e , Ho Chi Minh is glas leeg, lol.. Vervolgens de stad in geweest, mooi feestje !

De tweede week hebben we gelijk al een weekje vrij vanwege tet-holiday. We zijn zaterdag in de ochtend voor een paar dagen naar Hoi An gegaan, een super leuk oud stadje met geelgekleurde oude huisjes, mooie bruggen en rivieren, overal gekleurde lampionnetjes hangen die savonds de stad verlichten en waar je voor een prikkie kleren kan laten maken. We sliepen in een hotel waar we veel backpackers hebben ontmoet, een hele andere wereld weer dan de arme buurt waar we verblijven.
Op maandag hebben we een tripje gemaakt naar My Son waar allemaal religieuze gebouwen zijn tempels en torens van honderden jaren oud. Om 5.00 in de ochtend werden we opgehaald veeeel te vroeg, hopend op een mooie zonsopkomst maar helaas dikke mist en geen zon te bekennen, balen!! maar het was er zonder de zon ook bijzonder mooi.

Ons volgende uitstapje was naar de marble mountains, bergen van marmer en zandsteen. Het was een hele klim tussen smalle gangetjes padjes in mooie natuur gevolgd door een enorm uitzicht. Grotten van 30 meter hoog met gaten waar zonlicht naar binnen komt en grotten die zijn ingericht als boeddhistische tempels. Indrukwekkend allemaal.

Oja nogmaals een gelukkig nieuwjaar iedereen ! vandaag is het hier nieuwjaarsdag en hebben we gister nog een keer goed oudjaarsavond gevierd in de skybar, een luxe bar in de openlucht op 36 verdiepingen hoog met uitzicht over de hele stad, genieten! Vanochtend was het weer vroeg dag want het is traditie om op nieuwjaarsmorgen naar een tempel te gaan om te bidden..
Vanavond zijn we uitgenodigd bij een Vietnamese jongen zijn familie die we hier hebben leren kennen, bijzonder dat we met zijn zevenen worden uitgenodigd op nieuwjaarsdag bij een vreemde familie om te komen eten.. Maar zo zijn alle mensen hier, heel gastvrij en gezellig. Zo zijn we vaker uitgenodigd bij mensen om bij hun thuis te komen waar dan een tafel vol staat met drinken en allemaal lekkere hapjes en wilde de taxi chauffeur ergens wat gaan drinken met ons.

Na leuke uitstapjes, feestjes, strand en genieten van de omgeving hier samen met de 5 andere vrijwilligers zullen we komende dagen helaas afscheid van hun gaan nemen en blijven Kirsten en ik met zijn tweetjes over en zullen we maandag echt aan de slag gaan.

Bedankt voor al jullie leuke en lieve reacties !

groetjes en een dike knuffel xx

• 20 Februari 2015 - 19:47

Leny:

ha Rosanne,

wat hebben jullie enorm veel gezien en gedaan afgelopen week; natuur en cultuur zo totaal anders dan hier thuis. ik denk indrukken die je steeds bij zullen blijven!! zal even wennen zijn als jullie echt aan de slag moeten!! enne............ die zonsopkomst komt vast een keer goed (weer erg vroeg opstaan natuurlijk)
    jammer voor jullie dat die andere vrijwilligers vertrekken maar het zal samen met Kirsten echt wel gaan lukken daar. ongetwijfeld ontmoeten jullie weer anderen om mee op te trekken. leuk om al je belevenissen te lezen. veel succes met de kindjes
    groetjes uit een erg nat Gapinge, Leny

• 28 Februari 2015 - 11:12

Joris:

Aha, jij bent straks de perfecte tourguide lees ik al. Krijg t idee dat je iedere bar al kent, dus dat worden mooi dagen ;-)

• 01 Maart 2015 - 15:33

Ria Filius:

Hoi rosanne.

Leuk je ervaringen en belevenissen te lezen. Je moet wel veel indrukken verwerken de eerste dagen/weken. Het is een hele belevenis als je in een andere land/cultuur komt maar je zal je ook wel snel aan kunnen passen. Veel succes verder. Gr. uit vrp

• 01 Maart 2015 - 16:39

Piet En Sanja:

Hey roos
    goh wat een belevenissen allemaal. Indrukwekkend hoor.
    leuk om je te volgen via je verslagen en de prachtige foto's die je hebt gemaakt. Veel succes hoor!
    dikke kus en de groetjes uur grieps!