werken? of vakantie .. - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van rosanne jobse - WaarBenJij.nu werken? of vakantie .. - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van rosanne jobse - WaarBenJij.nu

werken? of vakantie ..

Blijf op de hoogte en volg rosanne

02 Maart 2015 | Vietnam, Da Nang

Hoii lieve iedereen!

Al weer een week voorbij, time flies when you’r having fun!!
De eerste week echt “werken” is een feit.. onze werkdagen zien er als volgt uit
Maandag tm woensdag 8.30 – 11.00 uur werken
11.00-14.15 lunch en siësta, goh dat zouden ze in Nederland ook wel is mogen aanschaffen, heerlijk, lekker chillen, dutje doen op ons dakterras.
14.30 -16.30 uur werken
donderdag en vrijdag alleen ochtendjes.. Niks mis mee !!
De meeste tijd zijn we bezig met het geven van fysiotherapie aan kinderen van 0-20 jaar er is een behandelruimte aanwezig met wat materiaal waar we oefeningen met ze kunnen doen. Ook gaan we regelmatig naar de oudere mensen die voorheen op straat zwierven. Daar doen we groepsgewijs gymnastiek oefeningen en spelletjes.
Verder gaan we af en toe naar schooltjes waar we Engelse les geven aan kinderen rond de 7-10 jaar, we leren ze het alfabet, tellen, fruitsoorten, dieren en wat korte zinnetjes.

Na ons is goed te verdiepen in de fysiotherapie hier hebben we bedacht om ons projectje op te starten aan de hand van behandelkaarten gericht op de kinderen met cerebrale parese omdat de meeste kinderen hier deze aandoening hebben.
Op deze kaarten komen allerlei oefeningen te staan met plaatjes en tekst, die uiteindelijk aan de muren komen te hangen in de behandelruimtes. Wij denken dat we op deze manier de fysiotherapeut kunnen helpen door meer variaties te geven en het niveau zo wat op te krikken, door op de juiste manier te oefenen. Niet alleen voor de fysiotherapeut is het bedoelt maar ook voor alle vrijwilligers die hier komen die geen fysiotherapeutische achtergrond hebben en ook gerichter met ze kunnen oefenen.
Vanuit school kregen we goedkeuring, dus aan de slag ..

Na een weekje werken vonden we het wel weer tijd om erop uit te gaan en zijn we afgelopen weekend naar het National Park in Bach Ma gegaan. We zijn met een easyrider op pad geweest die ons liet stoppen bij de mooiste plekjes. Kirsten achterop ik zelf op de brom (ja pap ik weet het, nooit meer scooter rijden oeps..)
De tocht ging door de bergen met veel kronkelende weggetjes die vervolgd werd door een bizar drukke weg veel vrachtauto's, bussen, gekke chauffeurs, gekke koeien op de weg, putje hier, hobbel daar, afval alles op de straat ongelofelijk, ik dacht dat het in de stad gevaarlijk was om te rijden maar deze route pff.. na 2,5 uur kwamen we eindelijk aan bij Bach Ma, poe even bijkomen van deze rit.
Na een tijdje wachten zijn we met 6 andere Vietnamese mensen met een taxi de bergen in gereden, wauw wat een uitzichten en zo groen overal. Toen we eenmaal boven waren zijn we te voet verder gegaan naar het topje van de berg waar een tempel stond. Even genieten van dit prachtige uitzicht.
Vervolgens zijn we richting “the five lakes” gegaan.. de makkelijke route of de moeilijke route, hmm uiteraard de moeilijke. En dat hebben we geweten ook, geen aangegeven route alleen wat smalle padjes tussen de dichte begroeiing touwen aan bomen geknoopt waar we ons aan op konden sjorren. Na klimmen en klauteren kwamen we bij de watervallen met heldere watertjes en dichte bebossingen. Het bleef maar mooier worden, soms leek er geen pad meer mogelijk en zaten er spannende stukjes tussen langs afgronden en losse stenen.. Er kwam maar geen einde aan na kilometers klimmen, glijden, rollen en lopen was iedereen behoorlijk gesloopt. En ook nog natte voeten getrapt. Maar we moesten verder anders zou het donker worden en was het helemaal onmogelijk om de weg verder te vinden. En opeens stond daar de taxi, een kleine opluchting wel. Maar wauw wat was het gaaf en mooi !
Toen nog een lange tocht terug naar huis gelukkig gingen we nu door de tunnel, scooters op een vrachtwagen en zelf in een busje door de tunnel naar Da Nang. En was het nog maar een klein stukje.
Eindelijk thuis aangekomen helemaal kapot, wat een dag en wat een avontuur weer..

Zondag hebben we eens lekker uitgeslapen, lekker dagje niksen, wat voor school doen en savonds heerlijk uit eten geweest bij een “duur” , goed restaurant op de boulevard. Ja wel 6 euro voor eten en drinken.. jammiee!

Van de week weer aan de slag en het volgende weekendje weg is al weer gepland op naar Hue.

Veel liefss, uit het warme Vietnam xx

• 02 Maart 2015 - 14:50

Lise :

Aaah Roos, wat klinkt het leuk allemaal! Ik zou willen dat ik op bezoek kon komen...
    Maar maakt het vooral niet té leuk he, ik wil wel dat je weer terug komt (A).

Liefs Lise

• 02 Maart 2015 - 17:01

Esmé:

Wat een heerlijk verhaal weer Pinda, zo krijgen we zeker een goede indruk van wat u daar allemaal meemaakt :) Schitterend! Tot snel xxx

• 04 Maart 2015 - 12:36

Marijke:

Ha Roos,

Wat een giga indrukken komen er op je af!
    Hou je een dagboek bij? Want dat kan tot juni niet allemaal geplaatst worden op de harde schijf van je bovenkamer!!!
    Mooie foto's en wat een schitterende natuur! De natuur die we hier hebben is veel door mensen aangelegd maar daar is het puur en oorspronkelijk!
    Het zijn wel avontuurlijke uitstapjes die jullie maken! Voorzichtig hoor!
    Ik krijg al watten in m'n benen als ik lees over de steile hellingen.
    Veel succes met de aanpak van jullie project en lekker genieten in de vrije tijd!

Een warme groet uit" Costa Lepelstraat" , Marijke

• 05 Maart 2015 - 10:56

Ria En Wim :

Hoi Rosanne

Lees je verhalen en kom veel bekende dingen tegen die ilse ook schreef en mee maakte.
    Wat een indrukken he die jij op doet.
    hoorde van je moeder dat je het erg naar je zin hebt en dat moet ook wel wanneer ik je verhalen lees.
    mooi werk wat jullie verrichten en fijn om zo met de kinderen en ouderen bezig te zijn.
    je beseft dan weer maar in welk welvarend land wij leven, en nog mopperen!

Ik was enige tijd geleden ook op jou site maar kreeg me niet aangemeld voor de automatiche mail zodra jij hebt geschreven,maar nu ist gelukt!

Hier een mooie voorjaarsdag dus ook genieten,verder alles zijn gangetje in vrouwenpolder.
    Wij wensen jou daar heel veel plezier en geniet ervan wij lezen heerlijk mee.

Gr Wim en Ria G