... - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van rosanne jobse - WaarBenJij.nu ... - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van rosanne jobse - WaarBenJij.nu

...

Blijf op de hoogte en volg rosanne

15 April 2015 | Vietnam, Da Nang

hoi hoi !
jeetje wat gaan de weken hard, over 3,5 week zit ons vrijwilligerswerk er al weer op. Dat betekent ook dat we binnen 3,5 week al ons schoolwerk af willen hebben poee lastig met al die gezelligheid in huis ondertussen zijn we met zijn 13e en dan al die leuke weekendjes weg helpen er ook niet aan mee. Maar even bikkelen dan komende weken misschien iets minder vaak naar het strand tijdens de siesta of avondjes uit door de weeks dan moet het hopelijk wel lukken. Het werk bevalt nog steeds erg goed, er zijn nu twee fysiotherapeuten uit Nieuw Zeeland met veel ervaring met kinderfysiotherapie wat wel heel interessant is en veel van kunnen leren. Vandaag was een heerlijk dagje het begon al met Tinh een van de gehandicapte kindjes die de slappe lach kreeg zo aanstekelijk dat alle kindjes begonnen te lachen en wij het op den duur ook niet meer hielden, even later ging het van kwaad tot erger en kwam de kieteldood, stapelen, vlogen de kussens, speelgoed, ballen, hoelahoeps door de ruimte er werd geboxt, kopstanden gemaakt, totdat alles uit de kast viel toen zijn we maar buiten verder gegaan. Heerlijk dat ze zo kunnen genieten.

Uhm ja waar te beginnen met onze leuke tripjes, we hebben weer zoveel gedaan. Op zaterdagochtend twee weken terug zijn we letterlijk in de bus gesprongenop naar Suoi Voi een uurtje rijden, daar aangekomen was er nergens een taxi(scooter) te bekennen dus begonnen te lopen, na een paarhonderd meter hadden we al spijt want het was bloedheet en langs de weg kwamen we mensen tegen die ons duidelijk probeerde te maken dat het veel te ver was om te lopen. Een mannetje wilde ons wel brengen met de scooter voor n paar euro en als we hem zouden bellen kwam hij ons weer ophalen, mooi geregeld! Jeetje dit was een echt zwemparadijs gemaakt door de natuur, een bron in de bergen met helder en lekker koel water omgeven door vlondertjes waar je lekker kon liggen in de schaduw. Wat een verkoeling, heerlijk een hele middag dobberen en spelen in de watervallen. De man die ons beloofd had ons weer op te halen had zijn telefoon maar even uitgezet en had er geen zin meer in. Uiteindelijk zijn we weer naar de hoofdweg gebracht door twee vietnamese vrouwtjes en daar was ook de man die ons zou komen halen en eiste nog even zijn geld op. Achja die twee euro.. tien minuten later stapten we in een overvol busje met allemaal lieve gezellige mensen. wat een aandacht en interesse kregen we weer, gezellig totdat we de tunnel ingingen de ramen moesten dicht en geen frisse lucht meer ik zag alleen nog maar zwart hoofd tussen mn benen voor zover dat ging in de drukte en de lieve busman maar wapperen met zijn hoedje. na 6km gingen de ramen weer open en voelde me gelijk weer een stuk beter wat zijn de mensen toch lief hier allemaal zo bezorgd. Zo was ook zondag de weg naar onze volgende bestemming weer een heel avontuur. we dachten dat ons dat wel moest lukken op de scooter, maar na een uur rijden zei de navigatie dat we er waren maar nergens water of bergen te bekennen Oeps daar stonden we dan midden in een dorpje, maar is even vragen, natuurlijk niemand die engels sprak en we waren ook nog eens de naam vergeten geen adres niks, handigg. Stonden we dan, midden op straat met gebaren het raften uit te leggen maar we werden alleen maar uitgelachen en niemand kon ons helpen. In de verte waren wat bergen te zien, dus zijn we die richting opgereden na een paar keer verkeerd rijden draaien en keren zag ik ineens een bord Hoa Phu Tanh jaaaaaaa!! Dat was het! Na nog 9 km rijden over rot weggetjes kwamen we dan uiteindelijk toch bij het park aan en daar was ook Than onze vietnamese vriend die ons had uitgenodigd om te komen raften want hij werkt daar. Na een hele instructie hoe je je moest vasthouden kregen we een helmpje en een zwemvest aan, toch wel spannendd! En terecht woow geweldig 2 km lang vliegend in een bootje van een 6 meter hoge waterval en kronkelend tussendoor rotsen, takken ontwijken, vastzitten tussen rotsen, kopje onder, achterstevoren, ondersteboven echt genieten was het weer een hele geslaagde dag.

Afgelopen weekend hadden we lang weekend gekregen, voor vier dagen zijn we in een uurtje naar Can Tho gevlogen. Aangekomen in het hotel voelde ik me even echt rijk ofzo. Wauw wat een luxe alles glimt en blinkt werden en onze kamer was wauw, huge bed, een regendouche een spiegel zo groot als heel de badkamer, en dan de Spa en de skybar genietenn!! Na de stad een beetje verkennen hebben we heerlijk gegeten bij een restaurantje op het water. In de avond genoten van een heerlijke massage en vervolgens nog in het stoombad de sauna en jacuzzi. Even bijkomen van al ons “harde” werken van afgelopen tijd haha. De volgende dag stonden we om 5.20 parraat om naar de floating market te gaan. Met zonsopkomst gingen we het water op het was zo stil en nog lekker koel, we vaarden langs krotjes op palen in het water, langs waterpalmen en fruit tuinen. Het was zo bijzonder eigenlijk heel lelijk en armoedig allemaal maar toch heel mooi. Na een uurtje varen ging de motor af en pakte de driver haar peddels slingerend door de floating market. Wel honderden bootjes vol groentes en fruit.. Een heerlijke ananas die voor ons gesneden werd in een lolly en een lotusplant waar we de vruchten van konden eten, heerlijk het smaakte een beetje naar amandelen. Vervolgens zijn we naar de fruitgarden gegaan. jeetje nooit geweten dat een ananas zo roze en paars kan zijn, nooit geweten hoe een mango of papaja groeien en allemaal fruit gezien waar ik nog nooit van gehoord had.
Zaterdag hebben we een scootertje gehuurd en zijn we richting Vinh Long gereden een plaatsje 40 km verderop langs allerlei landschappen en leuke arme dorpjes. Pf het was wel een stuk warmer daar in het zuiden! Zo hebben we lekker rontgetourd en weer vanalles gezien en beleefd een weekend helemaal genieten en relaxenn !!
Weer op naar het volgendeee .. kussies

• 15 April 2015 - 20:45

Marijke:

Ha Roos,

Wat een avonturen allemaal!
    En zoveel indrukken! Jullie zijn inmiddels wel gehecht aan de kinderen denk ik,dat wordt nog lastig afscheidnemen! Mooi om de ervaringen van de kinderfysiotherapeuten te delen en er van te leren.
    Gisteren heb ik nog gekeken naar een serie culinaire reisreportage deze keer in Cambodja.
    Wat er allemaal op de markt lag vlees en vis vol met vliegen en dat in de warmte!
    Tjonge wat die mensen eten!....Mijn maag draaide al om als ik het op t.v. zag.
    Gekookte bebroede eieren waar al een kuiken in zat het was echt smerig, gefrituurde joekels van spinnen.
    Martijn Krabbe en Herman de Blijker krimpeerden van buikkrampen en kregen erge diarree!
    Jullie zullen ook wel dat soort eten gezien hebben, hier worden insecten ook populairder, de Zeeuwen lopen wat achter werd pas op t.v.verteld. Nou ik ga nog niet aan de maden of de sprinkhanen knabbelen!

Hier was het een prachtige, zomerse dag! Lekker van genoten!

Mooi voortzetting van jullie avontuur!

Warme lentegroetjes, Marijke